۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۵۹۷۴۸۳

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۵ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت ارز

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۵ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت ارز
طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی پس از انتشار آمار تورم آمریکا که انتظارات برای توقف روند افزایش نرخ‌های بهره این کشور را بالا برد، صعود کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

تحریم ایران، اتحادیه اروپا را به جنگ با دلار وادار کرد
 
اتحادیه اروپا گروه بزرگی را جهت بالا بردن ارزش و نفوذ یورو و مقابله با انحصار و سلطه طلبی دلار آمریکا در معاملات کالا‌ها و نفت تشکیل داده است.

براساس این گزارش این اقدام پس از تحریم‌های نفتی ایران که بسیاری از شرکت‌ها را از خرید نفت ایران منع می‌کند آغاز شده، تنش‌های مرزی واشنگتن و تحریم‌ها نیز این مسئله را تشدید کرده است.

این گروه که از جمله آن‌ها مسئولان شرکت‌های نفتی اروپایی OMV اتریش و ENI ایتالیا و شرکت‌های گاز و انرژی نظیر فلوکسی و ان‌جی هستند امروز پنج‌شنبه پشت در‌های بسته در بروکسل نشستی را تحت حمایت کمیسیون اروپا، برگزار خواهند کرد. این نشست بخشی از فشار‌های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از نفوذ دلار است که مقامات اتحادیه می‌گویند باید ادامه یابد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در این نشست قرار است که راهکاری را برای جایگزینی دلار آمریکا با توسعه استفاده از یورو پیدا کنند ضمن اینکه این تغییر می‌تواند برای آن‌ها هم مفید و سودآور باشد.

این نشست بخشی از روند مشاوره‌ای تا اواسط سال ۲۰۱۹ است که انتظار می‌رود راهکار جدیدی برای ارتقاء ارزش یورو در مبادلات انرژی به دست آید.

براساس آمار‌هایی که در این نشست ارائه می‌شود اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده انرژی در جهان است که معادل ۳۰۰ میلیارد یورو طی ۵ سال گذشته انرژی وارد کرده است، اما ۸۵ درصد این مبادلات تاکنون با دلار انجام شده است.

در حال حاضر سایر تولیدکنندگان عمده نظیر روسیه و چین هم به دنبال راهکار‌هایی هستند تا نقش عرضه‌های ملی را در برابر دلار تقویت کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: «چگونه می‌توان ما یک بازار داشته باشیم که همه مبادلات آن توسط دلار انجام شود.»

این اقدام پس از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق برجام کنار کشید و بسیاری از شرکت‌های اتحادیه اروپا نظیر توتال فرانسه می‌گویند که آن‌ها تحت فشار آمریکا مجبور شده‌اند خرید نفت از ایران را حتی با یورو متوقف کنند چرا که بیم از این داشتند در تله تحریم‌های ثانویه آمریکا گرفتار شوند.

ساز و کار تسویه با دلار این اجازه را به آمریکا می‌دهد که همه مبادلات بانکی الکترونیکی را کنترل کند.

اوایل امسال چندین خریدار اروپایی برای خرید نفت خام از ونزوئلا به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه آمریکا دچار تردید بودند حتی این تردید و نگرانی در حالی بود که آن‌ها به صورت رسمی از خرید نفت ونزوئلا منع نشده بودند.

تنش‌ها بین آمریکا و اتحادیه اروپا درباره سلطه طلبی دلار به سال‌های دور بر می‌گردد. در سال ۲۰۱۴ بانک بی‌ام‌پی پاریباس فرانسه را ۹ میلیارد دلار به بهانه تجارت با ایران و سودان جریمه کرد.

طی ۲۰ سال گذشته نقش یورو نسبت به اوایل دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته، اما استفاده از این ارز در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ به دلیل بحران مالی افت کرده بود.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۴۰۲ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۴۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۶.۱ دلار معامله می‌شود.


گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.
________________________

قیمت نفت با کاهش تولیدات سعودی‌ها جهش کرد

چهارشنبه شب، پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد صادرات نفت خود را بیش از حد توافق شده قبلی، کاهش می‌دهد، قیمت نفت جهش کرد. اما افزایش میزان ذخایر انبار‌های نفت خام آمریکا، باعث شد شاخص‌های نفتی بخشی از سود خود را از دست دهند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که میزان ذخایر انبار‌های نفت تجاری این کشور، با کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها، به بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۷ رسیده است.

این افزایش ذخایر علی‌رغم کاهش واردات نفت آمریکا در هفته اخیر اتفاق افتاد، چراکه تولید نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی در سطح رکوردی خود باقی مانده بود.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۲۳ دلار یا ۱.۹۷ درصد جهش کرد و به ۶۳.۶۵ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۸۷ سنت یا ۱.۶۴ درصد جهش کرد و به ۵۳.۹۷ دلار رسید.

تام سال، معاون ارشد اینتل اف‌سی استون، می‌گوید: اخبار در مورد کاهش تولید سعودی تاثیر زیادی روی بازار‌های نفت گذاشته است و در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیش از هر عامل دیگری به این اخبار واکنش نشان می‌دهند.

وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفالح، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که تولید نفت عربستان در ماه مارچ به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این ۵۰۰ هزار بشکه در روز از سطح توافق شده در قرارداد کاهش تولید اوپک هم کمتر است.

عامل دیگر تقویت‌کننده بازارها، تحریم‌های آمریکا بر ضد ونزوئلا است. طبق پیش‌بینی گلدمن ساکس، این تحریم‌ها امسال ۳۳۰ هزار بشکه در روز از تولد نفت ونزوئلا را کاهش خواهد داد.
________________________

آلمان‌ها مشتاق به ورود در حوزه گردشگری ایران هستند
 
سخنگوی اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به این که حوزه گردشگری شامل تحریم‌ها نمی‌شود، گفت: آلمان‌ها مشتاق به ورود در صنعت گردشگری ایران هستند.
 
سید عبدالرضا الجزایری با اشاره به این که باید از ظرفیت‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده کرد، گفت: بخش‌هایی مانند گردشگری تجاری، سلامت، علمی و صنعتی از جمله مواردی است که می‌توانند برای کشور ارزآوری داشته باشد، همچنین می‌توان هیات‌هایی که در این زمینه وارد کشور می‌شوند را به سازمان‌های مربوطه از جمله میراث فرهنگی راهنمایی کرد.
 
وی با اعلام این که اتاق بازرگانی ایران و آلمان دارای کمیسیون صنعت و تجارت و گردشگری است، گفت: تنها درخواستمان از مسئولان سازمان میراث فرهنگی این است که چالش‌های موجود را به ما اعلام کنند، چون آلمانی‌ها استراتژی ورود به کار را باید بدانند.
 
وی افزود: اگر چالش‌ها به ما به صورت صحیح منعکس شود می‌توانیم بفهمیم که در چه مواردی خلا وجود دارد و با توجه به ظرفیت آلمان‌ها راهکار پیشنهاد داد.
 
الجزایری افزود: آلمان‌ها مشتاق به کار کردن در ایران هستند اکنون کسی فعالیتی را در کشور آغاز کند، باید مجوز‌هایی اخذ کند؛ اما خدمات گردشگری شامل تحریم‌ها نیست؛ بنابراین می‌توان کار مشترکی با آلمان‌ها کرد.
 
وی افزود: در نظر داریم با معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و برخی از شرکت‌های هتلینگ نیز همکاری و مذاکره کنیم.
________________________

طلای جهانی صعود کرد
 
طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی پس از انتشار آمار تورم آمریکا که انتظارات برای توقف روند افزایش نرخ‌های بهره این کشور را بالا برد، صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰۹.۳۸ دلار رسید.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۳۱۰.۱۲ دلار ایستاد.

قیمت مصرفی آمریکا در ژانویه برای سومین ماه متوالی تغییری نداشت و در نتیجه، تورم کوچک‌ترین افزایش سالانه را در بیش از یک سال و نیم اخیر داشت. این آمار ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره دست نگه دارد.

قیمت طلا روز چهارشنبه به ۱۳۱۸.۱۲ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در یک هفته اخیر بود، اما تحت تأثیر رشد ارزش دلار آمریکا، بخشی از رشدش را تا اواخر معاملات از دست داد.

دلار از آمار تورم که نشان داد شاخص قیمت مصرفی برای سومین ماه متوالی ۲.۲ درصد رشد کرده است، پشتیبانی شد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی آمریکا در ژانویه نرخ‌های بهره را ثابت نگه داشت و قول داد در اقدام برای افزایش نرخ‌های بهره با توجه به کندی رشد اقتصادی و ابهامات تجاری، صبورانه عمل کند.

مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده‌اند از توقف روند افزایش نرخ‌های بهره برای ارزیابی تأثیر آن بر اقتصاد حمایت می‌کنند.

بانک مرکزی آمریکا سال میلادی گذشته نرخ‌های بهره را چهار دور افزایش داد و اعلام کرد احتمالاً هزینه‌های استقراض دو مرتبه دیگر در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد با این حال برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده‌اند که در رویکردشان برای افزایش نرخ‌های بهره صبورانه عمل خواهند کرد.

طلا از پایین ماندن نرخ‌های بهره سود می‌برد، زیرا هزینه نگهداری این فلز کمتر شده و جذابیت سرمایه‌گذاری بیشتری پیدا می‌کند.

قیمت طلا از ماه اوت که به پایین‌ترین قیمت در یک سال و نیم اخیر (۱۱۵۹.۹۶ دلار) سقوط کرده بود، حدود ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتاً ناشی از نوسان بازار‌های سهام، عقب‌نشینی دلار و ملایم شدن موضع بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش نرخ‌های بهره بوده است و در ژانویه تا رکورد ۱۳۲۶.۳۰ دلار پیش رفت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۵ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، ۱۵.۶۴ دلار معامله شد و هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۷۸۴ دلار رسید.
________________________

یارانه بهمن ماه امشب واریز می‌شود

براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نود و ششمین مرحله پرداخت یارانه نقدی در ساعت ۲۴ امشب (پنجشنبه ۲۵بهمن) به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز می‌شود. مبلغ یارانه پرداختی طبق روال گذشته، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

یارانه نقدی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها از آذر ۸۹ تاکنون به مردم پرداخت می‌شود. دولت ماهانه ۳۴ هزار میلیارد ریال یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و بقیه براساس قانون از بودجه عمومی برداشت می‎‎شود. تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان یارانه به حساب هرکدام از یارانه بگیران واریز شده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات